Bruger du dit coverbillede på Linkedin rigtigt?
På LinkedIn har du 2 billeder på din profil, hvor du har mulighed for at give det allerbedste indtryk.
De 2 billeder er dit profilfoto og dit coverbillede.
Profilfotoet kommer jeg ind på i et andet blogindlæg. For i dag skal det handle om dit coverbillede, eller baggrundsbilledet på din profil.
Dit coverbillede er din mulighed for at fortælle noget mere, om det du kan.
Du får af LinkedIn muligheden for at vide noget mere om, hvad det er, du kan. Du kan vise hvem du er, hvad du kan hjælpe en potentiel kunde, samarbejdspartner eller arbejdsgiver med.
Du kan understrege, at du er god til at skrive, danse, sælge, har stor succes, holder foredrag eller lignende. Du kan gøre det på mange måder.
Dit LinkedIncover må ikke blive tilfældigt
Det eneste jeg ønsker for dig er, at du aktivt tager stilling til dit coverbillede på LinkedIn og bruger det strategisk på din LinkedIn-profil.
Hvis du er soloselvstændig, så kan du med fordel bruge dine brandfarver. På den måde får du et sammenhængende look og sender de samme signaler som resten af din virksomhed.
Som soloselvstændig er du din virksomhed. Din personlige profil på LinkedIn er derfor en del af dit brand, en del af din virksomhed og en del af det samlede udtryk dine potentielle kunder og samarbejdspartnere får af dig.
Derfor er det vigtigt at billedet er professionelt. At du viser hvad du kan i en professionel sammenhæng og at du bruger de samme farver og skrifttyper som på fx din hjemmeside.
Hvis du bruger et tilfældigt billede, ser du ikke professionel ud.
Kan jeg ikke bare bruge mit logo på mit LinkedIn coverbillede?
Nej du kan ikke bare bruge dit logo på dit coverbillede.
Dit logo fortæller ikke ret meget om det du kan.
I hvert fald ikke lige så meget som et foto af dig i en arbejdssituation – evt. kombineret med en tekst som gør at man får lyst til at starte en samtale, connecte eller følge dig for at se mere.
Når du bruger dit logo som coverbillede, så bliver det lidt upersonligt. Det bliver fladt. Og i nogle (mange) tilfælde skal vi selv gætte på, hvad det er netop DU kan.
Pas på de forskellige visninger
Dit coverbillede vil af LinkedIn blive vist på forskellige måder afhængig af, hvor man møder din profil:
Når en person kommer ind på din profil på sin computer, ser det sådan ud.
Som du kan se sidder profilbilledet og dækker for en del af coveret i den ene side.
Jeg har fået lov til at bruge Hanne Østergårds profil som eksempel
– Tak Hanne 😀
Når en person kommer forbi et stykke indhold du har delt, så kan man se din profil og dit coverbillede ude i venstre side.
Her kan du se at profilbilledet nu dækker et område i midten:
Hvis en person besøger din profil via appen på mobil, så ser det til gengæld sådan ud:
eller sådan:
Som du kan se, dækker profilfotoet forskellige dele af dit coverbillede på LinkedIn – helt afhængig af, hvor man møder din profil henne.
Derfor er det vigtigt, at du tænker over det. Det vil være ærgerligt at få din tekst klippet over eller at du får dækket lige den del af dit coverbillede, som var vigtigst i fortællingen om, hvad du kan.
Hvordan designer man et fedt LinkedIn-cover?
Du kan fx bruge Canva til at designe dit cover til din LinkedIn profil.
Canva er et gratis online designprogram, som er nemt og intuitivt at bruge. Her kan du lave lave lækre covers med billeder, tekst og flot grafik.
Hvis du synes det lyder svært, fordi du ikke er grafiker eller du gerne vil have lidt starthjælp, så kan du investere i min skabelonpakke med 15 forskellige startbud på et LinkedIn cover som ser proffessionelt ud og passer lige til dig og det du kan hjælpe med.
Der medfølger en mini-videoguide til, hvordan du kan tilpasse dit cover og hvordan du gør i Canva.
Du kan se mere om skabelonpakken til at lave et lækkert og professionelt cover på din LinkedIn-profil lige her
1 Kommentar
En skarp LinkedIn-profil - læs, hvordan du skaber den her · november 5, 2020 kl. 4:10 am
[…] Protip: Dit profilbillede skal være 500 x 500 pixels for at sidde lige i skabet. Og så anbefaler vi dig, at du kalder dig billede for [dit navn + dit job + din jobtitel + din lokation].png i stedet for noget generisk som [profilbillede].png- det vil søgemaskineguderne belønne.Dit coverbillede skal være 1584 x 396 pixel. Men i virkeligheden er det layoutet, der er allervigtigst i den sammenhæng. Det kan du læse mere om i Sarah Pedersens guld-blogindlæg om coverbilleder på LinkedIn. […]
Der er lukket for kommentarer.