Hvad er en visuel identitet og hvad koster det?

vissuel identitet logo og grafisk element for Vissuel I/S

Måske har du hørt om, at det er godt at have en klar visuel identitet. Det er helt korrekt, at det kan gøre en stor forskel for din virksomhed, hvis du har en klar visuel identitet. Læs videre herunder hvor jeg fortæller dig mere om, hvad en visuel identitet er og hvorfor det gør en forskel for din virksomhed.

 

Hvad er visuel identitet?

Visuel identitet er en grafisk linje, som du får designet af en professionel grafiker og bruger i din virksomhed. Når grafikeren designer din virksomheds visuelle identitet, opstiller hun en masse regler for hvordan dit logo og dine grafiske elementer må benyttes og ikke benyttes.

Reglerne kan være små ting som:

  • Hvilken afstand skal der være mellem logoet og andet i grafikken
  • Hvilke baggrunde må logoet benyttes på
  • Hvilke farver skal være grundlæggende i dine markedsføringsmaterialer
  • Hvilke skrifttyper bruges på sociale medier
  • Hvilke grafiske elementer benyttes og hvordan
  • Hvordan skal billeder se ud på din hjemmeside og i dit andet markedsføringsmateriale

Når den professionelle grafiker skal lave din visuelle identitet, designer hun ofte også skabeloner til dit markedsføringsmateriale. På den måde bliver der også opstillet et sæt regler for, hvordan sammenhængen skal være i hele den visuelle del af din markedsføring.

Hvilket markedsføringsmateriale din virksomhed har behov for, kommer helt an på typen af virksomhed. Det kunne være:

  • Visitkort
  • Fakturadesign
  • Brevpapir
  • Kuverter
  • Flyer
  • Plakat
  • Brochure
  • Hjemmeside
  • Nyhedsbrevsskabelon
  • Skabelon til opslag på Sociale medier som fx facebook, instagram og twitter
  • Salgstilbud
  • RollUp
  • E-bøger
  • Enkeltsider til fx tjeklister som kan bruges som freebie
  • Skilte
  • Messestand
  • Og meget meget mere

 

Hvad er grafiske elementer?

Jeg skrev længere oppe at en del af din virksomheds visuelle identitet kan være tilføjelsen af og opstilling af regler for brugen af et grafisk element.
Men hvad er et grafisk element? Et grafisk element er en grafik som på en eller anden måde har sammenhæng med dit logo eller det din virksomhed står for. Det kan bruges i forskellige sammenhænge for at kæde dit markedsføringsmateriale sammen, uden nødvendigvis at sprøjte dit logo ind alle steder. Det kan også være at man benytter logoet som vandmærke eller måden billeder benyttes på.

Hvad er prisen for en visuel identitet?

Prisen for en visuel identitet svinger fra ca 10.000 til 3.000.000 kr. Det kommer helt an på din virksomheds behov. Som nævnt længere oppe kan din virksomhed have behov for mange forskellige markedsføringsmaterialer eller meget få. Derfor er det helt umuligt at give en fast pris på en visuel identitet der passer til alle typer af virksomheder.

Hos mig i Vissuel koster en visuel identitet fra 15.500.
Den pris er for en pakke der indeholder:

  • Logodesign
  • Grafisk element
  • Opsætning af regler for logo og grafisk element
  • Valg af farver
  • Valg af skrifttyper
  • Opsat guide til dig, så du kan give den til en fremtidig grafiker eller selv følge reglerne
  • Filer med logo og det grafiske element i relevant filformater.

Du vil få guiden som pdf. Du kan også få den tilsendt i et fysisk eksemplar for et 500 kr + moms, sådan at du har den liggende til at kunne slå op i.

Hvilken betydning kan det have for din virksomhed at have en klar visuel identitet?

Der er store fordele i at have en klar grafisk identitet. Det bliver nemmere for dig selv eller den du har til at lave dit markedsføringsmateriale at holde en klar grafisk linje og dermed være konsistent i dit budskab. 

Det er vigtigt at være konsistent, altså konsekvent og gennemført i det du sender ud til din målgruppe. Hvis du skifter design på dine facebook- og instagramopslag hver uge, eller hvis du har én stil på din hjemmeside, en anden på dine visitkort, en tredje i din freebie og en fjerde på de sociale medier, så vil du med stor sandsynlighed forvirre dine potentielle kunder.

Hvis du derimod HAR en visuel identitet fastlagt, så vil du sende de samme signaler alle steder i din markedsføring.

Dine potentielle kunder vil meget nemmere kunne mærke dig, når du sender de samme signaler i alt dit materiale. De vil kunne fornemme, om du er den rigtige til at hjælpe dem. De vil kunne mærke dig.

 

I min forretning kalder jeg den visuelle identitet for ‘DIN grafiske identitet’.
Det gør jeg, fordi jeg ved, at det er vigtigt for dig, at du selv kan forene dig med det, du sender ud i verden.