Du skal turde markedsføre dig

Det er gået op for mig for nyligt, at en stor del af det der med at markedsføre sig som soloselvstændig er AT TURDE.

Du skal turde stå frem som den du er og indtage pladsen.
Turde give udtryk for dine holdninger.

At turde markedsføre dig.

Turde sige :

“Jeg er den bedste!”

“Jeg kan hjælpe dig”

“Jeg er god til at [indsæt det du er god til]”

Tør du markedsføre dig OG får du gjort det?

Det kan være svært – især som soloselvstændig.

Det er det fordi DU er din motivator. DU er din egen salgsafdeling. DU er ofte din egen grafiker. DU er ofte din egen revisor. DU er ofte den der hepper mest på dig selv.

MEN DU kan også være din værste fjende…

Vidste du at da forskerne opdagede og anerkendte “imposter syndrome”, så troede de i første omgang, at det var en tilstand som kun gælder for kvinder.
Det gjorde de fordi, de opdagede tilstanden ved at undersøge 150 højt-performende kvinder.
Kvinderne i undersøgelsen var alle højtuddannede. De havde fået høje karakterer i skolen. De var blevet anerkendte af kolleger og branchen de var i for at være dygtige. Mange havde vundet store priser for deres arbejde. Men alle som én gav æren for det de havde opnået til held, hele gruppens/afdelingens arbejde eller at andre overestimerede deres egentlige talent.

INGEN tog hele æren selv. Uanset hvor dygtige de var.

Alle som én ventede på en eller anden måde på at finde ud af at det blev “opdaget” som værende “ikke god nok” til deres arbejde.

Det er et udtryk for dårlig selvtillid. Og hvis kvinder som har fået priser, udemærkelser og branchens godkendelse af deres virke, stadig mener at de ikke er helt gode nok, så er der jo ikke noget at sige til at vi andre af og til har det svært.

Men det er netop derfor jeg gerne vil hjælpe kvindelige soloselvstændige. For DU KAN GODT.

Du skal stoppe med at sammenligne dig med andre og i stedet være i dig selv

Vi kan jo ikke helt lade være med at sammenligne os. Men det skal vi (og jeg).

Vi skal stoppe med at sammenligne os med alle de andre vi ser på instagram og deres “perfekte liv”. For det de, vi og jeg selv deler er jo (og vil altid være) kun en brøkdel af livet.
Vi har allesammen vasketøj og sure unger – og dage hvor alting føles svært.
Vi er allesammen i konstant udvikling.

Hvis du er én af dem som har svært ved at finde selvtilliden i din virksomhed – selvom du godt selv ved at du hjælper masser af mennesker i din virksomhed.

Hvis du har lidt svært ved at tage den pris du godt ved, at du er værd.

Hvis du ikke får lavet de opslag på de sociale medier, som du godt ved at du burde.

Hvis du ikke får delt de flyers ud, henvist til din hjemmeside eller givet det visitkort til den person, som du VED helt inderst i hjertekulen, at du er den helt rigtige til at hjælpe.

Så vil jeg anbefale dig at få et lille boost af visuel selvtillid.

Det fungerer præcist som, når du har det lidt småskidt og går i bad og gør lidt ekstra ud af dig selv for at få det bedre.

Når du gør lidt ekstra ud af din virksomhed, så vil du få mere selvtillid til at poste på de sociale medier og eje dit budskab.
Du vil med mere stolthed i stemmen kunne gå live og turde.
Det vil blive lettere at dele dine flyers og visitkort ud, når du er stolt af dem.
Og det vil blive meget lettere for dig at dele links til din hjemmeside, når du ikke også bagerst i hovedet tænker “ej min hjemmeside ser jo slet ikke professionel ud”.


Få hjælp til din virksomheds selvtillidsboost

Når du gør noget ekstra ud af din virksomhed, så er det en god ide at få hjælp til det.
Det er en god idé at få lavet en grafisk identitet.

Det vil være en god idé at investere i en god grafiker som du stoler på til at lave din virksomheds grafiske identitet, fordi så vil du ikke på samme måde være tilbøjelig til at genoverveje detaljer som farvevalg, skrifttypevalg, billedstil osv hver gang du vil lave et nyt opslag på facebook, en ny freebie eller skal have lavet nye visitkort.

Din grafiske identitet bliver lidt som at have en uniform du kan tage på. Den er tryg, rar og passer præcist til dig. Og når du har den på, er du sikker på at du sender de rigtige signaler til din målgruppe og dermed tiltrækker de rigtige kunder.

Det er en god idé at investere i hjælp fra en dygtig grafiker som du stoler på, fordi så vil du hvile mere i, at de beslutninger I sammen har truffet og som du får hjælp til at tage, er de rigtige for dig og din virksomhed.

Og så vil du kunne finde ro i at stole på, at den visuelle fremtoning i din markedsføring passer til dig og din virksomhed.

Og så vil du stå stærkere og blive mere sikker på din virksomhed og din retning.

Hvis du vil vide mere om hvad en grafisk identitet er, så vil jeg anbefale dig at læse dette blogindlæg:
https://vissuel.dk/forklaringen-paa-hvad-en-visuel-identiet-er/

Og du kan blive klogere på processen at få lavet en grafisk identitet hos mig her:
https://vissuel.dk/design-af-din-grafiske-identitet/