“Må jeg vælge brandfarver ud fra, hvilke farver jeg godt kan lide?”

Det er et rigtigt godt spørgsmål, som jeg fik stillet af en soloselvstændig jeg snakkede med for nogle dage siden.

Jeg vil forsøge at svare, så godt jeg kan.

Send de rigtige signaler

Når du skal vælge farverne til din virksomhed, skal du først og fremmest sørge for at du sender de rigtige signaler til din målgruppe.

Dit valg af farver fortæller meget om, hvilken type af virksomhed du har. Det kan fortælle, om du er meget hardcore business og dybt seriøs, følger dit flow, brager derudad, er helt rolig og fredfyldt, går op i tal og statistikker eller har mere bløde værdier.

Dit valg af farver kan tiltrække eller frastøde bestemte typer af mennesker, og det vigtige her er at du tiltrækker dem, som er dine ideelle kunder og frastøder dem som ikke passer til dig.
Det gælder for alle virksomheder, men især når du er soloselvstændig.

Du skal kunne se dig selv i farverne


Når du er soloselvstændig skal du herudover kunne se dig selv i dine farver.
Som soloselvstændig så er du ofte en del af produktet. Uanset om du har en fysisk butik, en webshop, sælger service eller kurser så er det DIG dine kunder køber. Det er dig de stoler på og du vil naturligt gennemsyre hele dit brand – og det skal du også.

Du er en del af din virksomhed og din virksomhed er en del af dig.

Derfor er det vigtigt, at du kan lide de farver du bruger i din virksomhed og i din markedsføring.
Du skal kunne se dig selv i dit brand. Du skal kunne mærke, at de farver, du bruger i din virksomheds logo og din markedsføring, passer til dig.

Du kan derfor godt tage udgangspunkt i de farver du godt kan lide. Herefter skal du kigge på, hvilke værdier og signaler du vil ønske at sende med din virksomhed. De værdier du har privat vil du også sansynligvis føre med over i din virksomhed – helt naturligt.

Hvis dine yndlingsfarver ikke stemmer overens med de signaler du gerne vil sende, så skal vi måske tilføje en farve eller to i din virksomheds farvepalette for at ramme det helt rigtige udtryk.



Hvis du ønsker dig smukke farver til din virksomhed, så har jeg lavet en guide til dig:
Vælg farver der passer til dig og din virksomhed i 5 lette trin.
Hent den her