Du skal vælge en målgruppe, hvis du ikke allerede har gjort det.
Du skal definere din målgruppe for at være skarpere i din markedsføring. På den måde er der en meget større chance for, at din målgruppe lægger mærke til dig. Det bliver også meget lettere for dig at skrue på de rigtige knapper, så de køber noget af dig.
Der er stor forskel på, fx. at skulle sælge et kost- og motionsprogram til mænd ELLER i stedet skulle forsøge at sælge et kost- og motionsprogram til mænd over 50, som sidder for meget ned i deres hverdag. De har ikke meget tid i deres hverdag, men drømmer om en nem måde at tabe 20 kg på uden helt at skulle undvære hverken sovs, rødvin eller at se familien derhjemme.
Men det kan også være at din reelle målgruppe er en helt anden mand. Fx ham der træner for at kunne løbe sit første maraton om 6 mdr. Han har jo HELT andre behov end manden herover og vil derfor blive tiltrukket af nogle helt andre overskrifter, salgsargumenter og produkter.
Når du skal finde ud af hvem din målgruppe er, kan du gøre følgende:
Du kan gøre det ved at se på, hvilke kunder du allerede har.
- Hvilket køn?
- Hvad kendetegner dem ?
- Hvor gamle er de?
- Har de børn?
- Bor de til leje eller har de egen villa?
- Bil eller cykel?
- Er de gift?
- Har de et kæledyr?
- Hvilket job har de?
- Hvilken type tøj går de i?
Men også:
- Hvad drømmer de om?
- Hvilke erkendte problemer har de?
- Hvad frygter de?
Når du har gjort det er du meget klogere på, hvem din målgruppe er og, hvordan du skal tale til dem.
Det håber jeg giver mening, og ellers må du hjertens gerne spørge mig til råds. Måske kan jeg hjælpe dig med at få fastlagt, hvem din målgruppe er.