Bliver du genkendt af dine følgere og potentielle kunder?
Og får du dine følgere til at blive betalende kunder i din forretning?
Når du gerne vil tiltrække nye kunder til din virksomhed så er det en god ide at tænke over, hvordan du gør det.
De følger du ender med at konvertere til at være betalende kunder, køber fordi de kender dig, kan lide dig og stoler på dig.
Amerikanerne kalder dette ‘Know, Like and Trust factor’
Jeg bryder den lige ned og snakker om hvert punkt for sig:
Know: De skal (gen)kende dig
Dine følgere og potentielle kunder skal allerførst kende dig.
De skal vide, hvem du er og genkende dig og din virksomhed når de møder dig. Det er uanset om de møder dig og din virksomhed på din Facebookside, på Instagram, på LinkedIn, på din egen hjemmeside eller til en messe.
Jeg ville have skrevet i netto, men altså – du skal også have lov at holde fri 😉
Du kan sikre at de genkender dig, ved at opbygge en æstetik for dit brand og din virksomhed som går igen.
Byg dit brand:
Det er en god ide at bruge de samme farver, de samme skrifttyper, de samme typer af billeder og formsprog alle steder, hvor dine følgere og kommende kunder kan komme i kontakt med dig.
Det betyder at du skal vælge, hvilke farver du vil bruge i din virksomhed. Når du markedsfører dig selv og din virksomhed.
Husk dog at du ikke bare kan vælge, hvilken som helst farve eller skrifttype.
Du skal sende de rigtige signaler med dine valg. Og det skal passe til din virksomhed.
Du kan få kickstartet processen at få valgt dine brandfarver, ved at hente min brandfarveguide som tager dig igennem 5 enkle trin lige her : Brandfarveguide
Like: De skal kunne lide dig
Herefter skal dine følgere kunne lide dig.
Det er noget, der kommer over tid.
Du kan se på det lidt som en date man får over Tinder. Jeg har aldrig været på tinder – men for eksemplets skyld
Allerførst skal der være en umiddelbar tiltrækning som gør at man får lyst til at høre mere på tinder må det være swipe fasen
Så skriver I sammen – og måske mødes I på en date.
Og stille og rolig lærer I hinanden at kende.
Når vi oversætter det til markedsføring, så er det egentlig det samme.
Første gang jeg møder dig, vil der være små ting, som gør at jeg for lyst til at følge dig, læse mere, melde mig til dit nyhedsbrev eller lignende.
Det allerførste indtryk er umiddelbart. Det har du ca 7 sekunder (eller mindre) til at fastslå. Det er her dine brandfarver, billeder, skrifttype mv. kommer ind i billedet.
Det er de valg du træffer når du bygger dit brand, som afgør, hvordan du og din virksomghed bliver opfattet umiddelbart.
Herefter begynder dating-fasen. Og processen at få dine følgere til at blive betalende kunder i din forretning.
Du udgiver måske videoer, blogindlæg, podcasts, nyhedsbreve, facebookopslag osv. som stille og roligt opbygger tillid hos dine følgere.
Trust: De skal stole på dig og din løsning
De skal stole på dig. OG stole på at du kan hjælpe dem med deres problem eller behov. At netop DIN løsning og metode virker for netop dem.
OG når de potentielle kunder stoler på at din løsning kan fikse deres problem vil de investere i den. Og dermed blive betalende kunder.
Det kan tage lang tid eller superkort tid at nå hertil. Det kommer helt an på dit produkt, din fremtoning, hvor godt din branding stemmer overens med det du sælger og ikke mindst, hvor dyrt et produkt du forsøger at sælge dem.
Du kan sagtens sælge både dyre og billige produkter, men det tager typisk længere tid før en køber af et dyrere produkt bliver klar til at købe.
Et billigere produkt virker mindre risikabelt og kan dermed være lettere at sælge.
Jeg håber, at den forklaring gav mening for dig. Husk du altid kan stille spørgsmål i min gratis facebookgruppe: Brænd dig fast i dine kunders bevidtshed