For mange skrifttyper kan nemlig forvirre dine potentielle kunder.

Nogle har en tendens til at bruge mange forskellige skrifttyper. Enten tænker de ikke over det. Eller også kan de ikke lige huske, hvilke skrifttyper de havde besluttet, som værende dem der var en del af deres visuelle identitet.


Hvis du bruger forskellige skrifttyper rundt omkring i din markedsføring, så sender du reelt forskellige signaler til modtageren hver gang. Det du kan gøre er at beslutte dig for, hvilken skrifttype du benytter og så skrive det ned i et dokument på din computer eller på en side i din bullet journal. I samme dokument eller på samme side kan du fx angive hvad dine farvekoder er og andre vigtige visuelle virkemidler, som du har taget stilling til i forbindelse med din markedsføring. 


Noget af det jeg også ofte ser er, at der bruges mange forskellige skriftttyper på den samme side. Måske har du set det selv? 

Det er ofte på forsider, som afsenderen gerne vil give lidt ekstra ‘POW’. 

Desværre er det at vælge skrifttyper, som passer sammen en kunstart i sig selv. Det er VIRKELIG svært at finde de skrifttyper, der passer MEGA godt sammen, sådan at resultatet ikke bliver rodet og uprofessionelt at se på. Det er ikke engang en kunstart, jeg selv mestrer til fulde. 

Derfor vil jeg råde dig til kun at benytte 2 forskellige skrifttyper på den samme side. Ofte kan det være smart at vælge en skrifttype ‘med fødder’ og en ‘uden fødder’.

Den ene kan du bruge til overskrifter og den anden kan du bruge til almindelige tekster. 

Hvis du gerne vil benytte en “håndskrevet skrifttype”, så vil jeg anbefale dig at begrænse brugen. OG hvis du benytter “håndskrift” så brug den kun sammen med en skrifttype ‘uden fødder’. 



LAD MIG FORKLARE DIG HVORDAN: 
På billedet herunder ser du et eksempel på skrifttyper med og uden fødder. 

 

Vissuel


Her kan du se at de 2 ‘S’er er “med fødder” (det som også kaldes seriffer) og resten af teksten er “uden fødder”

(Og ja det blev så lige mit eget logo som eksempel, men siden jeg benytter begge dele i logoet, så var det lige det enkleste eksempel, jeg havde ved hånden. Jeg håber, at jeg er tilgivet. 😅)

Et eksempel på en håndskrevet skrifttyper kan være denne: 




Hvis du vælger at benytte en “håndskrevet” skrifttype, vil jeg klart anbefale dig at holde det enkelt og ikke benytte skrifttypen til lange tekster. Men som her, hvor den fremhæver en pointe er den meget god. 

Som du nok ved, er der et hav af skrifttyper at vælge imellem.

Du skal vælge, hvilke skrifttyper du benytter i din virksomhed.
De skal sende de rigtige signaler.

Hvis du er i tvivl om, hvordan så hjælper jeg dig gerne.