Det at designe og kreere din egen markedsføring er godt at kunne. Her er 5 råd til dig, der gerne vil være din egen Gør-Det-Selv-Grafiker.
1: Brug et værktøj der er nemt at finde ud af.
Det at designe din egen grafik kan nemt blive en stor og uoverskuelig opgave.
Det behøver det ikke at være, for hvis du bruger et værktøj, der passer til opgaven bliver det meget lettere for dig.
Der findes flere forskellige programmer du kan bruge, når du vil designe din egen grafik.
Nogle bruger Powerpoint eller Word – fordi det er det de kender til og har lært at bruge. Nogle bruger mere professionelle programmer som Adobe photoshop eller Adobe Indesign.
Jeg ville aldrig anbefale dig at bruge Word eller Powerpoint til at lave grafik til din markedsføring. Du kan evt bruge Word til at lave din freebie og Powerpoint til at lave slides til dine webinarer. Men jeg vil ikke anbefale dig at forsøge at lave al din grafik, i hverken Word eller Powerpoint. Det er min erfaring at de programmer er for ufleksible og besværlige at lave noget pænt i. Det vil derfor være meget enklere at lave i et andet og mere intuitivt program.
Det kan være en god idé at investere i professionelle programmer som Adobe-pakken, hvis du reelt har brug for at kunne finredigere billeder eller at redigere en brochure som skal trykkes.
Men de har en høj læringskurve og er dyre at investere i. Især hvis du reelt ikke har behovet i din lille virksomhed.
I stedet vil jeg anbefale dig at bruge Canva.com. Canva er enkelt og nemt. Det er ret intuitivt at arbejde i. Der er alt hvad du har brug for, for at kunne lave lækre designs helt selv til din virksomheds digitale markedsføring.
Det er også enten gratis eller meget billigt at bruge Canva. Du behøver ikke opgradere til den betalte version, med mindre du får behov for de funktioner du får med i den betalte version.
Alt i alt så er Canva et værktø,j som gør det nemmere for dig at lave den grafik du skal bruge til din markedsføring.
Hvis du har brug for starthjælp til Canva så tjek mit begynderkursus ud her
Råd nr 2 til dig der laver din egen markedsføring:
2: Hold det simpelt
Noget af det jeg har lagt mærke til, er at Gør-Det-Selv-Grafikere har det med at overpynte.
Det sker fx. når man tilføjer mange billeder, mange forskellige skrifttyper, linjer, cirkler, prikker, filtre, effekter og andre elementer – som ikke har noget formål.
Der sker simpelthen for mange ting i den samme grafik. Det gør tingene uklare og vil begrave dit budskab i pynt.
Hvis du i stedet holder det enkelt og tilføjer få men udvalgte ting, så vil dit budskab træde meget mere frem.
Råd nr 3 til dig der laver din egen markedsføring:
3: Vær konsekvent
Brug de samme farver, skrifttyper og den samme stil.
Når du konsekvent bruger de samme udvalgte farver, få udvalgte skrifttyper og den samme stil i alt hvad du laver, så sender du de samme signaler alle steder i din markedsføring.
Du skal tage bevidste valg omkring, hvilke signaler du gerne vil sende og derfra hvilke farver og skrifttyper du vil bruge.
Det er ikke nok at sige “jeg går med grøn”. For alle grønne farver er ikke ens. De sender forskellige signaler afhængig af dybden og intensiteten.
Hvis du tænker efter ved du, at grøn findes i både græs, gran, æble, mos, lime og mange flere nuancer. De sender ret forskellige signaler.
Det samme sker med alle de andre farver, skrifttyper og de andre valg du træffer i dit visuelle udtryk.
Hvis du kunne tænke dig lidt start-hjælp til at få valgt dine egne brandfarver i min brandfarveguide lige her
Råd nr 4 til dig der laver din egen markedsføring:
4: Byg skabeloner
På samme måde som, at du skal gentage dine farver i alt, hvad du laver for at få bygget et sammenhængende brand. Så skal du gentage alle de forskellige elementer og den generelle stil du har i din markedsføring.
Noget af det der kan hjælpe dig i den proces er at bygge/ designe skabeloner. Det kan det, fordi du i disse skabeloner tager stilling til, hvordan dit brand og din virksomhed skal tage sig ud. Så gør du det 1 gang og genbruger skabelonen igen og igen.
På den måde sparer du tid og samtidig ser dit brand og din virksomhed (og dermed din markedsføring) sammenhængende ud.
5: Test
Når du har lavet din grafik til dit nye cover eller din side … eller hvis du skal prøve noget helt nyt kan det være en god ide at teste det.
Du kan fx teste et nyt cover til din facebookside, på en testside som du ikke har offentliggjort.
Hvis du vil prøve at gå live for første gang på Facebook, så kan du enten gå live kun synligt for dig selv eller du kan teste funktioner og lyd i en lukket gruppe som kun indeholder dig selv.
Dette var de 5 råd jeg har i denne omgang, til dig der gerne vil blive en bedre Gør-Det-Selv-Grafiker.
Hvis du er nysgerrig på hvilke 3 fejl jeg ser soloselvstændige lave igen og igen i Canva så kan du hente min mikro-videoguide her